Hoe zorg je ervoor dat de klant tijdens zijn klantreis op jouw website terecht komt? En hoe kun je zijn/haar beleving verbeteren? Tijdens de ideale klantreis ga je onderzoeken hoe de klant zich beweegt van bewustwording naar oriëntatie, koop en uiteindelijk loyaliteit. De consument van nu oriënteert zich online. Of dit nu voor de volgende vakantie is, een leuk cadeautje of voor het zoeken van een coach, vrijwel alles start met een online zoektocht. En jij als ondernemer wilt daar zichtbaar zijn. En als ze eenmaal op jouw website zijn, wil je natuurlijk dat ze jouw product of dienst afnemen. Maar hoe zorg je er nou voor dat dit dan ook gebeurt? Begin met het proces in kaart brengen. Dat proces heet de customer journey of wel klantreis. En dat is nou precies waar deze module over gaat. Customer journey betekent ook letterlijk ‘de klantreis’. Hiermee wordt de reis bedoeld die de consument aflegt wanneer hij/zij jouw dienst of product gaat kopen. Als je de motieven kent achter de klantreis dan kun je de reisbegeleiding aanpassen. Jouw doel is de customer journey van je doelgroep beïnvloeden. Dit moet leiden tot een verandering van gedrag (meer kopen) of houding (positieve indruk). Dit kun je pas bereiken als je je jouw doelgroep hebt geïnformeerd over de optimalisatie (kennisverandering).
Het ultieme doel van de ideale klantreis is om van de klant een ambassadeur te maken. Een loyale klant die blijft terugkeren en die reclame voor jou maakt: mond-tot-mondreclame. Dat is tenslotte nog steeds de best werkende reclame die er is. En zeker als het komt van een vertrouweling. Je koopt een product of dienst eerder als die wordt aangeprezen door familie of vrienden dan door een verkoper. Door van de klant een ambassadeur te maken, laat je de klanten ‘het werk voor jou doen’. Zij leveren klanten aan die jij niet meer hoeft te zoeken. Er gaat geen marketingcampagne boven mond-tot-mondreclame van ambassadeurs.
Een ambassadeur is een klant die meer dan tevreden is. Het zijn klanten voor het leven. Ze gaan steeds vaker en meer bij jou kopen en denken er niet eens aan op zoek te gaan naar een ander bedrijf. Het zijn klanten die niet zomaar weglopen. De meeste ambassadeurs ontstaan doordat jij de klant meer hebt gegeven dan hij of zijn had verwacht. En daardoor zijn ze enthousiast geworden en dat enthousiasme zorgt ervoor dat zij reclame voor jou gaan maken.
Maar hoe zorg je ervoor dat jouw klant een ambassadeur wordt? Ook daar gaan we het deze module over hebben.