Online adverteren is niet meer weg te denken als je aan online marketing denkt. Je kunt namelijk nog zo’n mooi bedrijf op hebben gezet of zo’n goed product hebben, als er te weinig mensen op jouw website komen en de conversies laag zijn heb je hier helaas niets aan. Als je meer bezoekers nodig hebt op de website om het gewenste resultaat te bereiken is online adverteren een prima middel.
Maar wat is online adverteren nou eigenlijk? Dit is het betalen voor advertentieruimte op verschillende online platformen. Het voordeel van online adverteren ten opzichte van offline adverteren is dat je precies weet hoeveel mensen jouw advertentie gezien hebben, hoeveel er op geklikt hebben en hoeveel mensen uiteindelijk iets gekocht hebben. Je kunt dus alles meten. Een ander voordeel van online adverteren is dat je met jouw bedrijf heel gericht advertenties kunt tonen aan jouw doelgroep. Je adverteert namelijk op bepaalde websites, platforms en op specifieke zoekwoorden die bij jouw product, dienst of doelgroep past.
Doing business without advertising is like winking at a girl in the dark. You know what you are doing, but nobody else does.
Zodra je met online adverteren gaat beginnen zul je misschien termen tegenkomen die je nog niet kent. Over het algemeen worden dezelfde termen bij diverse platforms gebruikt. Zo wordt de prijs voor de advertentieruimte bepaald door de kosten per klik, wat ook wel de CPC wordt genoemd. Ook zie je de kosten per duizend weergaven (CPM) en de kosten per actie (CPA) regelmatig terug komen.
Adverteren is een korte termijnstrategie. Met advertising kun je er direct voor zorgen dat je morgen bovenaan de zoekresultaten van Google verschijnt. Dit is anders dan SEO, wat echt een lange termijnstrategie is. Als je vandaag een blog schrijft, verschijn je niet morgen bovenaan Google. Wil je dus snel effect hebben dan is online adverteren het proberen waard. Als je online adverteren in gaat zetten dan streef je er natuurlijk naar om meer opbrengsten te genereren uit de online advertenties dan de kosten die je moet maken. In het begin zal dit misschien nog wat lastig zijn omdat je moet kijken wat voor jou het beste werkt, maar zet je advertenties op de juiste manier in en worden deze getoond bij de juiste doelgroep dan kan online adverteren zeker zorgen voor een hogere omzet.