Het perfecte artikel wat scoort in de zoekmachines

Hoe schrijf je nou een perfect artikel waarmee je goed scoort in de zoekmachines? Want je wilt natuurlijk dat er bezoek op jouw website komt. Ik heb een checklist gemaakt met de basisregels waar een goed artikel aan moet voldoen. 

Titel: Je hebt inmiddels termen/zoekwoorden bedacht waar jij graag op gevonden wilt worden. Gebruik deze in de titel. Wil je vooral lokale bekendheid, gebruik dan ook de plaatsnaam of regionaam in de titel. Maar let op, want de meest ideale titel bestaat uit 35 tot 65 karakters. Dat wordt dus even puzzelen. Wees ook niet creatief met je titel, het moet in 1 oogopslag duidelijk zijn waar het artikel over gaat!

Opmaak: Gebruik tussenkopjes met het zoekwoord en gebruik in de tekst synoniemen van het zoekwoord. Zorg er ook voor dat je de woordcombinatie van je titel in de eerste alinea terug laat komen. Maak 3 tot 5 alinea’s met een duidelijke tussenkop.

Lengte: Schrijf een artikel altijd van minimaal 350 woorden. Minder heeft echt geen zin. Je cornerstone content mag makkelijk uit 5.000 tot 10.000 woorden bestaan.

Links: Content wordt belangrijker gevonden als er naar wordt verwezen. Dat doe je online door links te plaatsen. Het is heel fijn als jij vanaf een andere relevante site links krijgt naar jouw website. Maar je moet ook intern naar andere pagina’s op jouw eigen site verwijzen.

Tekst: In Google wordt vaak gezocht naar een antwoord op een vraag. Dus als er gezocht wordt op cake smash fotoshoot of professionele fotoshoot is men is dus op zoek naar een bepaald soort fotoshoot. Schrijf jij een artikel over het hoe, wat en waar van een cake smash fotoshoot, dan zul je daar bezoek op krijgen vanuit de zoekmachine. Bij Reisgraag schrijven wij ook veel artikelen. Zo hebben wij ontdekt dat er veel gezocht wordt op reisadvies Kaapverdië. Daar hebben we dus een artikel over geschreven en omdat er in deze tijd helemaal veel op gezocht wordt, updaten we het artikel regelmatig.

Afbeeldingen: Gebruik afbeeldingen om de tekst te versterken. Het mooiste is om eigen foto’s te gebruiken maar dat zal niet altijd lukken. Dan kan je altijd stockfoto’s kopen. Er zijn verschillende aanbieders zoals 123rf.com of shutterstock. Geef de foto’s altijd passende namen en als je de mogelijkheid hebt om een alt-titel in te vullen doe dat dan ook. Beschrijf in de alt-titel duidelijk waar de foto over gaat.

Voorbeeld artikel:
https://www.reisgraag.nl/vakantie-kaapverdie/reisadvies-kaapverdie-veilig-vakantieland

Waarom scoren wij hier goed mee in de zoekmachine?
In het artikel gebruiken we duidelijke tussenkopjes, verschillende foto`s, links naar andere pagina’s van onze eigen website en een link naar een externe website. Ook is er een duidelijke Call-To-Action (vraag een gratis reisvoorstel aan). In de eerste alinea laten we duidelijk zien dat we er geweest zijn, dus we claimen die expert-status. We geven ook gelijk antwoord op de vraag waar de bezoeker voor komt: Is Kaapverdië veilig om naartoe te reizen? Maar we leggen het verder in het artikel helemaal uit. Dit artikel wordt sowieso ieder jaar gecheckt en nu met corona wordt het direct bijgewerkt als het reisadvies wordt aangepast door de overheid.

Zoek je nou in Google op reisadvies Kaapverdie dan zie je dat wij op de 3e plaats staan, onder de website van Nederland Wereldwijd. En daar zijn we uiteraard enorm trots op.