Het is mijn missie om jouw online business te laten groeien! En dat begint met een website die staat als een huis. Daarom is deze training er. Ik deel al mijn kennis van 15 jaar online ondernemen. Aan het einde van deze training mag jij jezelf Online Business Expert noemen. De training bestaat uit 12 modules. De 12 modules die ervoor zorgen dat jij weet aan welke knoppen je kunt draaien om van jouw website een succes te maken. Je leert keuzes maken, ontdekken wat bij jou en jouw bedrijf past maar ook heel praktisch hoe je nou een perfect artikel schrijft of hoe je social media kunt inzetten. Samen gaan we zorgen voor een constante stroom aan bezoekers die iets van je willen! De 12 stappen kun je allemaal afzonderlijk van elkaar doorlopen maar uiteindelijk kruisen alle wegen elkaar en is het een complete route naar een succesvolle website.
Doelen bepalen
Pas op het moment dat jij doelen gaat bepalen kun je ze halen! Bepaal eerst eens de stip op de horizon waar je heen wilt, zowel privé als zakelijk. En bepaal vervolgens concrete doelen om die stip te halen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het aantal klanten dat je wilt helpen, een bepaald bedrag wat je wilt verdienen of dat jij de grootste/beste website wilt hebben in jouw branche. Let er daarbij wel op dat jouw zakelijke doelen jouw privé-doelen ondersteunen. Vind je het lastig om haalbare doelen te bepalen? Geen zorg, daar ga ik je bij helpen. Maar onthoud 1 ding:
“A goal without a plan is just a wish.”
Branding & Storytelling
Een consistente uitstraling is cruciaal als je wilt dat mensen je herkennen. Straal uit waar jij voor staat. Maar hoe doe je dat? Zorg er in ieder geval voor dat jouw verhaal klopt! En vertel dit verhaal (storytelling) aan iedereen die iets kan hebben aan jouw product/dienst. En ja, iedereen heeft een verhaal te vertellen. Ook als je net start of denkt dat je geen successen hebt bereikt waarover je kunt vertellen. Het gaat om een stukje authentieke persoonlijkheid.
Meten is weten!
Dit is voor de meeste ondernemers de lastigste module. Maar ook hier loods ik je doorheen. We gaan beginnen met de 5 belangrijkste statistieken om te meten. Ook laat ik je zien hoe je Google Analytics instelt. Maar als jij een ander programma gebruikt voor je statistieken dan kan je daar prima mee verder. Verder bespreek ik nog wat andere handige tools die je nodig hebt om je doelen te meten en te verbeteren.
Content maken
Zorg ervoor dat je content maakt waar jouw doelgroep op zit te wachten! Content die waardevol is voor jouw potentiële klanten. En maak keuzes uit de vormen van content waar je gebruik van maakt maar ook hoe je het gaat verspreiden. Content marketing is een van de belangrijkste pijlers voor een succesvolle website. Het is de basis, vanuit hier worden jouw online dromen werkelijkheid. En met een goede voorbereiding hoeft dit echt niet veel tijd te kosten.
E-mailmarketing
Ondanks dat velen zeggen dat e-mailmarketing zijn beste tijd heeft gehad, blijf ik dit een hele fijne manier vinden van contacten onderhouden met jouw (potentiële) doelgroep. Vergelijk mailadressen met familie die je niet vaak ziet, ze willen graag op de hoogte blijven hoe het met je gaat en wat je doet. Zo zal je het niet meer zien als spam of overbodig werk. Als de basis staat, kan het je heel makkelijk helpen aan nieuwe klanten/omzet. Wist je bijvoorbeeld dat je heel simpel en automatisch een reeks mailtjes kunt versturen?
Social Media
Laat social media nooit een doel zijn op zich! Als er namelijk iets is in het online landschap wat continu verandert dan is het wel social media. Zaten we 10 jaar geleden nog massaal op Hyves, nu weten velen niet eens meer dat het ooit heeft bestaan. Je kunt het prima gebruiken om meer naamsbekendheid op te bouwen, om jouw content te promoten of om leads te verzamelen. Maar moet je nou echt op alle kanalen aanwezig zijn? Dit en meer behandelen we in de module over Social Media.
De ideale klantreis
Om echt te weten hoe je jouw doelgroep kunt bereiken zal je de route moeten uitstippelen die je wilt dat jouw klanten afleggen. Dat noem je de customer journey ofwel de klantreis. Met het in kaart brengen van de ideale klantreis voor jouw doelgroep is iedere bezoeker goud waard! Waar haken klanten af in het bestelproces? Waarom nemen ze jouw bedrijf niet mee in de overweging om een bepaalde dienst aan te schaffen of een product te kopen? Dat krijg je beantwoord als je de customer journey in kaart hebt gebracht. We gaan in deze module o.a. jouw doelgroep(en) in kaart brengen en zogenaamde persona’s maken maar ook bepalen hoe jij van jouw klant een ambassadeur maakt.
Online reputatie
Hoe zit het met jouw online reputatie? Wat zeggen en schrijven derden over jou? Of wat wil je graag dat ze over je gaan schrijven? Tijdens deze cursus komt jouw online reputatie aan bod en gaan we ervoor zorgen dat die meer dan goed is! Ook gaan we kijken hoe jij de expert-status kan claimen.
SEO (Zoekmachine optimalisatie)
Seo uitbesteden is echt nergens voor nodig! Het bestaat eigenlijk uit 3 pijlers en als je die eenmaal doorhebt is het een kinderspel.
Online verdienmodellen
Er zijn passieve en actieve verdienmodellen, welke kies jij? Misschien ben jij nu coach en verdien je aan de consults die je geeft of heb jij een website met armbanden en is dat je enige verdienmodel maar wil je eigenlijk nog op een andere manier geld verdienen. Of misschien heb je slechts een idee en weet je überhaupt niet welke verdienmodellen er allemaal zijn online. Tijdens onze training komt het allemaal aan bod. Misschien vind jij ook wel een (passieve) bron van inkomsten waar je eerder niet aan hebt gedacht.
SEA (Online adverteren)
Om online te adverteren heb je echt geen duizenden euro`s nodig! De mogelijkheden van online adverteren zijn eindeloos. Vaak zie je door de bomen het bos niet meer en ben je bang dat het niks oplevert. Zou het niet fijn zijn als je stap-voor-stap uitleg krijgt wat er kan? Zo kun je betere keuzes kunt maken zonder dat je gelijk heel diep in je buidel moet tasten.
Conversie optimalisatie
Ook zonder technische kennis kun je jouw website verbeteren! Je hoeft echt niet continu op zoek naar meer bezoekers. Je kunt er ook voor zorgen dat de bezoekers die nu al op jouw website komen beter converteren. Dus je haalt meer opdrachten/verkopen met hetzelfde aantal bezoekers. Dat scheelt veel werk! In de module ‘meten is weten’ heb je geleerd wat je kunt meten en hoe je dat doet. Met conversie optimalisatie ga je de dingen aanpassen waarvan je hebt gemeten dat ze minder goed werken.
Bonus: De juiste mindset
Als je alle 12 modules hebt gevolgd krijg je een bonustraining: De juiste mindset! Met de juiste mindset kun je alles bereiken wat je wilt! Ik ben van mening dat ondernemen begint met de juiste mindset. Het helpt enorm als je positief denkt. Wie ooit ‘the Secret’ of ‘Think and grow rich’ heeft gelezen kent het principe al. Mij heeft het in ieder geval zeker geholpen de afgelopen jaren. En ik gun jou ook deze mooie inzichten.