Extra: Vragenlijst onderzoek doelgroep onderzoek leads

Heb je nog geen klanten maar wil je onderzoek doen naar eventuele leads, dan is onderstaande vragenlijst een prima uitgangspunt. De vragen zijn natuurlijk afhankelijk van jouw product/dienst en de branche. Het is per bedrijf verschillend welke vragen belangrijk zijn. Voor het ene bedrijf is het wel belangrijk om te weten of de doelgroep actief is op social media en voor de ander wat minder. En voor de een is het wel interessant om de gezinssituatie te weten en voor de ander totaal niet. Bedenk dus eerst goed wat jij van de doelgroep wilt weten, wat voor jouw bedrijf belangrijk is om te weten en stel aan de hand daarvan de vragen op.

Onderstaande vragen heb ik zo algemeen mogelijk geprobeerd te formuleren, maar zijn gebaseerd op een vragenlijst uit de reisbranche. Zullen vragen zullen dus echt specifiek voor die branche zijn, maar kun jij dus ook gebruiken door er een twist aan te geven voor je eigen product of dienst. 

– Hoe heeft u ons bedrijf leren kennen?
– Heeft u eens overwogen een product bij ons te kopen?
– Waarom wel/niet?
– Waarom niet gekocht?
– Hoe gaat u op zoek naar een product of bedrijf?
– Hoe maakt u de beslissing een product te kopen?
– Hoe maakt u de beslissing een product te kopen bij een bepaald bedrijf?

Wensen/Frustraties:
– Wat ervaart u als een struikelblok bij het zoekproces?
– Waardoor haakt u af bij een bedrijf?
– Wat verwacht u van een bedrijf?
– Wat maakt voor u de doorslag om voor een bepaald bedrijf te kiezen?
– Welke service verwacht u?

Kenmerken:
– Hoe vaak gaat u per jaar op vakantie?
– En wanneer gaat u meestal op vakantie?
– Wanneer begint u met oriënteren voor een vakantie?
– Gaat u zelf op zoek via internet of legt u direct een aanvraag naar bij een reisorganisatie?
– Wat voor soort vakanties boekt u? (stedentrip, zonvakantie, verre vakantie)
– Met welk reisgezelschap gaat u meestal op vakantie?

Social media:
– Bent u actief op social media? Zo ja, op welke kanalen?
– Volgt u daar ook bedrijven op?
– Kijkt u op social media om te zoeken naar een product of dienst?
– Helpt social media bij het maken van een beslissing?
– Leest u de krant?
– Kijkt u het nieuws?

Algemeen:
– Wat is uw gezinssituatie?
– Waar woont u?
– Wat zijn uw interesses/hobby’s?