Voor lokale zoekmachineoptimalisatie is Google My Business een must-have. Als jij een kapper bent in Amersfoort, wil je gevonden worden als een potentiële klant zoekt op ‘kapper Amersfoort’. En dan het liefst in de resultaten op de foto hieronder.
Dan is het een must om een account aan te maken bij Google My Business. Om het adres te verifiëren krijg je daarna post opgestuurd vanuit Google met een verificatiecode. Het kan maximaal een week of 2 duren voor je deze code krijgt. Zo checkt Google of jij daadwerkelijk gebruik kunt maken van het opgegeven adres. Als dat is afgerond kun je jouw bedrijf gaan optimaliseren. Eenmaal ingelogd kun je de volgende gegevens invullen: NAW, foto’s en openingstijden. Ook kan je de reviews hier managen die over je geschreven worden. Daarnaast geeft het je een inzicht in Insights. Hier kan je o.a. zien hoe vaak je wordt getoond in de zoekresultaten. Je kunt dit optimaliseren. Zorg er ten eerste voor dat de info die je hier ingeeft hetzelfde is als de info op jouw eigen website.
Opdracht: Maak een account aan op Google My Business en vul het met de juiste informatie.
Plan in je agenda dat je 1x per kwartaal kijkt in Google my Business of alles nog goed staat en of alles nog relevant is. Het is geen tool die je 1x invult en kunt vergeten. Plaats bijvoorbeeld een keer nieuwe foto’s. Is er wellicht iets veranderd binnen jouw bedrijf of zijn de openingstijden veranderd, pas het direct aan. Ook als je bijvoorbeeld met de feestdagen op andere tijden geopend bent moet je dat hier invullen. Vanuit Google krijg je een maandelijkse update met statistieken en tips hoe je jouw informatie/profiel kunt verbeteren. Hier kan je ook gelijk gebruik van maken om jouw profiel te updaten. Maar doe het in ieder geval op regelmatige basis.