We hadden het al even over touchpoints. Dit zijn eigenlijk alle contactmomenten die een potentiële klant met jou kan hebben. Elk touchpoint heeft zijn unieke eigenschappen. Het is belangrijk dat touchpoints aansluiten op de doelgroep. Daarbij gaat het vooral om gewoontegedrag. Maakt jouw doelgroep geen gebruik van Instagram? Wat doe je er dan?
In de meest ideale situatie reist de klant op eigen initiatief naar een van jouw touchpoints. Hij zal daartoe eerder bereid zijn als hij gelooft dat jij degene bent die zijn reis het beste kan begeleiden. Dat geloof neemt toe als jouw merk hem iets belooft wat hem aanspreekt en hij ervan uit kan gaan dat jij deze belofte waarmaakt.
Probeer te achterhalen welke touchpoints jouw doelgroep graag gebruikt. Zo voorkom je dat je bijvoorbeeld heel veel tijd stopt in social media terwijl jouw doelgroep daar helemaal geen waarde aan hecht. Je hoeft ook echt niet op alle kanalen aanwezig te zijn. Verdiep je liever in alleen Instagram of Facebook dan dat je aanwezig bent op Facebook, Instagram, Pinterest en TikTok en alles maar half doet. Nog beter is het als je per doelgroep weet aan welke touchpoints zij de meeste waarde hechten. Zo deel je de juiste boodschap op het juiste kanaal!
Mooi voorbeeld van verschillende touchpoints is onderstaande video van Hunkemoller. Noteer alle touchpoints die je voorbij ziet komen. Zitten daar haalbare opties bij voor jouw business?