Het inzetten van brand ambassadors heeft veel voordelen. Hieronder neem ik er 8 met je door.
Brand ambassadors maken het persoonlijker
Je zult het nog vaker gaan horen, maar mensen kopen het liefst van mensen. Veel bedrijven proberen zich dan ook te gedragen als een persoonlijkheid. Brand ambassadors passen hier perfect bij, want dit zijn mensen die je merk promoten.
Brand ambassadors zorgen voor een groter bereik
We zijn allemaal wel een beetje ‘reclamemoe’. Het liefst klikken we alle reclame direct weg zonder te kijken, zeker advertenties. Brand ambassadors maken reclame op een persoonlijke manier. Ze delen informatie waardoor het een veel beter effect heeft dan standaard advertenties. Hierdoor wordt het bereik groter. En daarbij kunnen we niet overal reclame maken en adverteren. Je brand ambassadors kunnen over het hele land of zelfs wereld verspreid zijn, dus ook dit maakt je bereik groter. Hun invloed reikt veel verder en vindt ook nog eens plaats op basis van persoonlijke aanbevelingen. Dat maakt het zóveel krachtiger dan zomaar reclame.
Brand ambassadors verhogen je naams- en merkbekendheid
Brand ambassadors praten graag over de merken waar ze zo fan van zijn. Zodra het gesprek op dit onderwerp komt zijn ze niet meer te stoppen. Hierdoor verhogen ze je naams- en merkbekendheid. Mede dankzij social media is hun bereik nog groter geworden.
Brand ambassadors beschermen je reputatie
Sommige brand ambassadors zijn zo loyaal en betrokken dat ze het voor je opnemen bij negatieve publiciteit. Ze geven hun mening en onderbouwen hun mening met argumenten die aantonen dat de kritiek onterecht is. En dat is veel beter dan dat je zelf gaat vertellen dat de kritiek die je krijgt niet klopt, want dat komt niet echt geloofwaardig over.
Brand ambassadors wekken vertrouwen
Zeg nou zelf. Het is toch een stuk betrouwbaarder als een product of dienst wordt aangeraden door iemand uit je omgeving dan door het bedrijf zelf? En als iemand zonder daarvoor betaalt te krijgen zoveel reclame voor een bedrijf maakt, dan moet dat wel goed zijn toch? Brand ambassadors wekken vertrouwen en zorgen voor geloofwaardigheid.
Brand ambassadors helpen mee aan het bouwen van een sterk merk
Doordat de brand ambassadors vertrouwen wekken en zorgen voor een sterke geloofwaardigheid helpen ze mee aan het bouwen van een sterk merk.
Brand ambassadors helpen mee in de strijd
We hebben allemaal te maken met concurrentie. En we moeten allemaal erg ons best doen om onderscheidend te zijn en te “winnen” van onze concurrentie. Brand ambassadors helpen je daarbij. En juist omdat hun bijdrage voortkomt uit persoonlijke motivatie is de inzet van brand ambassadors op lange termijn zeer kosten effectief gebleken.
Brand ambassadors zijn er voor altijd
De meeste brand ambassadors zijn klanten voor het leven. Ze zijn persoonlijk betrokken en juist doordat ze zo betrokken zijn en reclame voor je maken, worden ze zelfs nog loyaler. Ze creëren waarde voor zichzelf en tegelijkertijd waarde voor het merk. Een echte brand ambassador ondersteunt het merk levenslang. Hun loyaliteit is hoog en probeer dat ook zo te houden. Het inzetten van brand ambassadors is echt belangrijk en effectief voor je bedrijf. Beloon ze dan ook voor hun werk. Geef ze bijvoorbeeld als eerste bepaalde informatie over een nieuw product of geef ze eens een sample. Het is dus niet, zoals bij influencers, dat je ze van tevoren betaalt om iets te promoten.
Opdracht: Is het iets voor jou om brand ambassadors in te zetten? Schrijf dan in het werkboek op hoe je dit wilt doen en welke klanten je hiervoor in wilt zetten.