Wie is jouw doelgroep?

Als je niet weet aan wie jij jouw boodschap vertelt, weet je ook niet voor wie je content maakt. Je moet weten aan wie je jouw boodschap overbrengt. Zoals ik eerder aanhaalde, als je niet weet tegen wie je communiceert kun je net zo goed niets zeggen. Het is als iets in het Nederlands schreeuwen op de Dam als er alleen buitenlandse toeristen lopen. Als je weet tegen wie je het hebt, kun je met content het verschil maken! Je kunt dit vrij makkelijk doen aan de hand van een zogenaamde persona profiel. Breng in kaart wie jouw ideale klant is en maak maximaal 3 of 4 klantprofielen. Dit zijn de mensen tegen wie jij praat, voor wie jij de content schrijft. En hou deze altijd in gedachten als je iets post op social media. Consistentie is hierbij van belang. Om een klantprofiel in kaart te brengen kan je antwoord zoeken op de volgende vragen: 
– Wat zijn de demografische gegevens van jouw ideale klanten? Demografische gegevens zijn eigenlijk alle gegevens die je over een persoon kunt verzamelen. Denk hierbij aan leeftijd, geslacht, beroep, nationaliteit, woonplaats, afkomst, geschiedenis, godsdienst, relatie/gezinssamenstelling, hobby`s etc. En je hoeft echt niet alles in kaart te brengen maar zoek uit of er overeenkomende criteria zijn in bijv. de mensen die al klant bij je zijn.

Leeftijd, geslacht en locatie zijn altijd van belang. Heb je al gegevens van bestaande klanten dan kan je die analyseren. Breng in kaart of er gemeenschappelijke criteria zijn bij jouw klanten. Bel je klanten eens op en vraag ze het hemd van het lijf. Heb je nog geen bestaande klanten, maak dan profielen van jouw droomklanten. Zoek uit waarom ze bepaalde beslissingen nemen en waar ze tegenaan lopen. Een goed artikel over koopmotieven vind je op de site van businessvisie. Zoek eventueel ook uit wat hun bestedingsruimte is? Of wat karakteristieke eigenschappen zijn? Wat is hun houding en hun mening? Dit laatste noem je psychografische kenmerken en die zijn zeker ook van belang.

Belangrijkste om in kaart te brengen is het volgende. Welk probleem, dilemma of behoefte los jij op met jouw product/dienst? Zoek het antwoord op deze vraag! Breng ook in kaart wat er gebeurt met de klant op het moment dat ze jouw product/dienst afnemen. Verandert er iets in hun wereld? Wat is het resultaat als ze het gebruiken? Hoe blij wordt jouw klant nadat ze jouw product/dienst heeft gebruikt? Klanten kopen op resultaat, ze willen weten wat het voordeel voor hun is. Als jij dit goed in kaart brengt, wordt verkopen een stuk makkelijker!

Voorbeeld 1: Stel bent een fotograaf en gespecialiseerd in shoots van kersverse vaders en moeders met hun kroost. Die weten vaak nog niet eens hoe leuk het is om beelden te hebben als jong gezin. Breng eens de voordelen in kaart die heeft om zulke foto`s te hebben in plaats van alleen jouw product te beschrijven. Laat ze zien waarom ze die fotoshoot nodig hebben.

Voorbeeld 2: Stel je bent coach en jouw ideale klant weet nog niet waarom hij/zij jou nodig heeft. Maar de klant heeft wel een bepaalde pijn of een bepaald verlangen. Breng in kaart hoe jij het leven van de klant gaat veranderen. Hoe gaat hij/zij zich voelen als hij in zee gaat met jou? En niet zeggen dat hij/zij meer rust gaat vinden of minder stress. Dat zegt iedereen en dat is niet waarom een klant iets koopt. Gaat jouw klant na het coachingstraject meer klanten aantrekken omdat zij zich veel beter in haar vel voelt, dan is dat wat je gaat zeggen. Gaat jouw klant na het coachingstraject beter slapen omdat ze minder stress heeft, dan is dat waar jij je op kunt richten.

Maak van ieder profiel een klantkaart. Hieronder staat een voorbeeld die je kunt gebruiken. Ook in het werkboek staan 4 afbeeldingen die je kunt invullen.